U ožujku ove godine prenio smo otvoreno pismo tvrtke “Fenix Transfer” iz Nerezina upućeno predstavnicima građana Grada Malog Lošinja u kojemu ta tvrtka upozorava na nepošten odnos pri dodjeli gradskih potpora.
Gradski vijećnici na posljednjoj, 33. sjednici GV-a svejedno su propustili dotaknuti se ove problematike, ali zato Visoki upravni sud Republike Hrvatske nije. Tek se gradonačelnica Ana Kučić nastojala opravdati na tom posljednjem Vijeću proteklog saziva, međutim Sud je odlučio drugačije.
Naime, kako doznajem, Visoki upravni sud u vijeću sastavljenom od sudaca tog suda, Senke Orlić-Zaninović, predsjednice vijeća, dr. sc. Sanje Otočan, mr. sc. Inge Vezmar Barlek, Dijane Vidović i Eveline Čolović Tomić, članica vijeća te više sudske savjetnice Tatjane Ilić, zapisničarke, u postupku ocjene zakonitosti općeg akta pokrenutom u povodu prijedloga Fenix Transfer j.d.o.o., na sjednici vijeća održanoj 11. lipnja 2021. presudio je da se ukida Program mjera poticanja poduzetništva na području Grada Malog Lošinja za razdoblje 2018. – 2020. god (Službene novine Primorsko-goranske županije, broj 35/18).
Što stoji u obrazloženju Suda?
Sud tako obrazlaže kako je predlagatelj predložio pokretanje postupka ocjene zakonitosti Programa mjera poticanja poduzetništva ističući da ga je donijela gradonačelnica, čime se osporava nadležnost za donošenje takvog akta, navode se pogreške u proceduri donošenja Programa i ukazuje na diskriminatorno propisana ograničenja u članku 12. Programa. Sudu je predloženo da nakon provedenog postupka, ovaj opći akt ukine.
U svojem očitovanju Sudu, gradonačelnica Ana Kučić navodi da je akt važeći i da je poslan na suglasnost Ministarstvu financija, zajedno s godišnjim izvješćima o dodijeljenim potporama za 2018. i 2019. te je to Ministarstvo prihvatilo i Program i izvješća. U odnosu na ograničavanje uvjeta za odobravanje potpore navodi da bi se, bez normiranog ograničenja, na natječaj za dodjelu potpore mogli javiti svi zaposlenici gradske uprave i članovi njihovih obitelji i time biti privilegirani u odnosu na ostale.
Međutim, kako obrazlaže Visoki upravni sud, donošenje Programa davanja potpora na razini jedinica lokalne i područne samouprave u ingerenciji je predstavničkog, a ne izvršnog tijela te jedinice. Navedeno proizlazi i iz članka 35. ZoLP(R)S-a kojim se određuju nadležnosti predstavničkog tijela, među kojima je i donošenje odluka i drugih općih akata kojima uređuje pitanja iz svojeg samoupravnog djelokruga i članka 11. stavak 2. Zakona o poticanju, koji određuje da jedinice lokalne i područne samouprave izrađuju vlastite programe i planove za pripremu strateških i drugih akata i, između ostalog, predlažu poticajne mjere iz svojeg djelokruga.
Povrijeđene i procedure u donošenju Programa
Prema odredbi članka 66. ZoP-a mjere državne potpore moraju biti usklađene s Nacionalnim programom ruralnoga razvoja, propisima iz članka 8. ovoga Zakona i pravilima Europske unije o državnim potporama, davatelji potpore su središnja tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te svaka pravna osoba koja dodjeljuje državne potpore, a sredstva za potpore se moraju osigurati u proračunima. Kako se dio potpora iz predmetnog programa odnosi na provođenje mjera ruralnog razvoja, prema članku 12. ZoP-a jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ih mogu provoditi pod uvjetom da su iste odobrene od strane Ministarstva i Europske komisije u skladu s pravilima za državnu potporu iz članka 66. tog Zakona.
Iz očitovanja donositeljice Programa proizlazi i to da, prije donošenja, Program nije dostavljen Ministarstvu poljoprivrede već Ministarstvu financija, iz čega proizlazi da je povrijeđena i procedura donošenja Programa. Obzirom da je po ocjeni Suda predmetni Program donijelo nenadležno tijelo, ostali prigovori podnositelja nisu razmatrani. Slijedom iznesenog, na temelju članka 86. stavka 3. ZUS-a, odlučeno je kao u izreci ove presude.
Što odluka Suda znači za korisnike potpora?
Neslužbeno, korisnici potpora iz Programa mjera za poduzetnike Grada Malog Lošinja u razdoblju od 2018. do 2020. godine mogli bi sada vraćati dobivena novčana sredstva, s obzirom da su dodijeljena nezakonito. A tu je naravno i pitanje nečije odgovornosti, prvenstveno se to odnosi na izvršnu vlast koja odavno pokazuje da djeluje u skladu s bezakonjem, što ukazuje i Uskok provodeći izvide nad poslovanjem gradske uprave.
OCIJENI TEKST