USKOK je nakon provedenih izvida, na temelju kaznene prijave PNUSKOK-a, donio rješenje o provođenju istrage protiv dvojice hrvatskih državljana (1989., 1957.) zbog osnovane sumnje na počinjenje kaznenih djela zlouporabe položaja i ovlasti te poticanja na zlouporabu položaja i ovlasti.
Riječ je o načelniku općine Smokvica, Kuzmi Tomašiću (I. okr.), te splitskom građevinskom poduzetniku Ivici Kriletiću.
Priopćenje USKOK-a prenosimo u cijelosti.
“Osnovano se sumnja da je I. okr., od 27. listopada 2017. do 13. svibnja 2024. na otoku Korčuli, kao načelnik Općine Smokvica (dalje: Općina), sukladno prethodnom dogovoru s II. okr., osnivačem i odgovornom osobom trgovačkog društva iz Splita (dalje: TD), u nakani da TD-u pribavi znatnu imovinsku korist, potpisao više aneksa Ugovoru o izvođenju građevinskih i obrtničkih radova za izgradnju Muzeja zlata i srebra Smokvice (dalje: Muzej) i tako odobrio znatno više cijene za već ugovorene kao naknadne, nepredviđene te dodatne radove, iako je navedenim Ugovorom prethodno bilo određeno da je jedinična cijena za jedinicu mjere radova iz ugovornog troškovnika fiksna.
Nakon što je Općina ishodila pravomoćnu građevinsku dozvolu za građenje Muzeja, radi financiranja njegove izgradnje i opremanja uz uređenje glavnog mjesnog trga u Smokvici bespovratnim sredstvima iz Fondova Europske unije, Općina je 24. veljače 2017. potpisala Ugovor o partnerstvu s Dubrovačko-neretvanskom županijom (dalje: Županija) kao korisnikom bespovratnih sredstava za projekt „Ruralna poučna, kulturno-etnografska turistička atrakcija“. Potom je Općina u postupku javne nabave izabrala TD kao najpovoljnijeg ponuđača s najnižom cijenom od 4.164.372,29 kuna s PDV-om. Zatim je I. okr. s TD-om zastupanim po II. okr. 19. veljače 2018. zaključio Ugovor kojim je ugovorena fiksna i nepromjenjiva jedinična cijena radova iz ugovornog troškovnika kao i da u slučaju promijenjenih okolnosti izvođač nema pravo na povećanje ugovorenih jediničnih cijena. Znajući to, I. okr. je tijekom 2018. i 2019. godine s II. okr. zaključio više aneksa ugovoru kojima su povećane jedinične cijene te ugovoreni dodatni, naknadni i nepredviđeni radovi i produljen rok građenja.
Iako su okrivljenici znali da su radovi na izgradnji Muzeja i popločavanju glavnog trga ispred crkve i Muzeja izvedeni protivno Zakonu o gradnji jer Općina nije ishodila potrebnu izmjenu i dopunu pravomoćne građevinske dozvole, I. okr. je protivno Zakonu o javnoj nabavi, umjesto provedbom postupka jednostavne nabave, narudžbenicom naručio Izmjene i dopune Glavnog projekta, te su bez kontrole projektantskog, stručnog i tehničkog nadzora sačinili i potpisali zapisnik o primopredaji svih ugovorenih radova i potpisali zapisnik o okončanom obračunu na temelju kojeg je Općina TD-u isplatila ukupno 6.452.295,06 kuna (856.366,72 eura), iako za Muzej ni do tada nije ishođena izmjena i dopuna građevinske dozvole, niti je obavljen tehnički pregled građevine i izdana uporabna dozvola.
Pritom je I. okr. znao da Općina za Muzej ne posjeduje vlastitu muzejsku građu jer se radilo o građi u vlasništvu Župe u Smokvici te da, prije ugovaranja partnerskog odnosa sa Županijom, Općina nije od Ministarstva kulture pribavila očitovanje može li osnovati Muzej. Općinsko vijeće je stoga donijelo odluku da se umjesto muzeja osnuje Galerija zlata i srebra Smokvica te je I. okr. na temelju prethodno pribavljenog mišljenja Hrvatskog muzejskog vijeća ishodio Rješenje o postojanju uvjeta za osnivanje javne ustanove Galerija, iako je znao da ni ta ustanova nema tehnički pregled građevine ustanove, kao i da do 13. svibnja 2024. nije izdana uporabna dozvola, zbog čega nije osiguran prostor kao jedan od preduvjeta za obavljanje muzejske djelatnosti bilo muzeja ili galerije.
Konačno, na postavljeni zahtjev Općine za nadoknadom bespovratnih sredstva, Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije utvrdila je elemente nepravilnosti osnovom kojih nije odobrena isplata bespovratnih sredstava od najmanje 837.085,42 kuna (111.100,33 eura) koje je Županija morala vratiti. Kako je Županija kao korisnik bespovratnih sredstava vratila najmanje 837.085,42 kune, od Općine je zatražila povrat bespovratno doznačenih sredstava od 711.522,61 kuna (94.435,27 eura), na što se I. okr. obvezao, ali Općina nije u roku platila dospjele obveze.
Na opisani je način I. okr. obavljanjem radova bez ishođene izmjene i dopune građevinske dozvole, aneksiranjem osnovnog ugovora te neosnovanim povećanjem ugovorenih jediničnih cijena radova TD-u pribavio korist od najmanje 2.287.922,76 kuna na štetu Europskog fonda za regionalni razvoj iz kojeg su doznačena bespovratna sredstva, dok je Županiju oštetio za iznos vraćenih sredstava od najmanje 837.085,42 kune. Također je oštetio i Općinu za najmanje 2.274.991,82 kune na ime realiziranog kredita Općine u iznosu od 5.400.000,00 kuna koji je korišten za plaćanje ugovorenih radova.
USKOK je sucu istrage Županijskog suda u Splitu predložio određivanje istražnog zatvora protiv svih okrivljenika”.
OCIJENI TEKST