Rimac Automobili

MUP propisuje nove zakone u prometu zbog robotaksija

Ministarstvo unutarnjih poslova je otvorilo e-savjetovanje za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona i Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa.

Ovim Zakonom propisuju se uvjeti za sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila (robotaksija) u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) u realnim uvjetima u prometu na cestama.

Zabranjuje se ometanje robotaksija

Osobito, ovim Zakonom propisuje se da se testiranje navedene tehnologije može obavljati samo na cestama u granicama područja koje odobri pravna osoba koja upravlja cestom, a ako takvo vozilo prometuje izvan odobrenog područja, bit će potrebno, uz odobrenje pravne osobe koja upravlja cestom, ishoditi i prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poslove prometa.

Novim odredbama propisuje se zabrana ometanja prometovanja potpuno automatiziranih vozila od strane ostalih sudionika u prometu. Propisuje se uloga operatora u vozilu i operatora intervencije na daljinu, njihove dužnosti i obveze, odgovornost za počinjene prekršaje u prometu kao i vrste prekršaja koji se mogu izreći vlasnicima potpuno automatiziranih vozila kao pravnim osobama i ostalim osobama koji sudjeluju u prometu potpuno automatiziranih vozila.

Uređuje se pitanje odgovornosti kod nesreća

Također, ovim Zakonom propisuje se koje podatke (koje je vozilo zabilježilo) i u kojem roku je obavezan čuvati vlasnik potpuno automatiziranog vozila, obavezu dostave tih podataka na zahtjev nadležnih tijela, tko ima pravo pristupa podacima prikupljenim putem videonadzora, kao i situacije i uvjete pod kojima se navedeni podaci moraju pohraniti. Nadalje, ovim Zakonom uređuje se i obveza proizvođača da u slučaju prometne nezgode nadležnim tijelima dostavi podatke koje je vozilo snimilo za vrijeme vožnje.

Ovim Zakonom uredit će se pitanje odgovornosti u slučaju nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje ovisno o tome je li ih počinio proizvođač, vlasnik vozila, operator u vozilu odnosno operator intervencije na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama te odgovorne osobe, poput proizvođača, uvoznika i slično.

Zakonskim reguliranjem uvjeta omogućit će se testiranje sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila u realnim uvjetima u prometu na cestama i sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, kao i osoba koje sudjeluju u prometu navedenih vozila. Sudjelovanjem potpuno automatiziranih vozila u prometu predviđa se smanjenje broja prometnih nesreća izazvanih alkoholiziranošću vozača, umorom ili grubom nepažnjom vozača, a samim time i broja poginulih i ozlijeđenih sudionika u prometu na cestama. Također, predviđa se smanjenje emisije štetnih plinova u atmosferu, budući da su potpuno automatizirana vozila pogonjena električnom energijom.