HŽ Putnički prijevoz u prosincu 2022. potpisao je ugovor za kupoprodaju baterijskih vlakova i šest stabilnih energetskih priključaka u sklopu projekta ‘Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu’ iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
Sada doznajemo da su u zadnjem kvartalu ove godine i u prvom kvartalu 2025. planirane probne vožnje novih baterijskih vlakova na neelektrificiranim prugama u RH.
Naime, spomenutim se projektom realizira nabava baterijskog elektromotornog (BEMV) i baterijskog motornog vlaka (BMV), oba proizvela tvrtka Končar – Električna vozila, te šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje baterija koji će biti postavljeni u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula.
‘Unaprijedit će se kvaliteta prijevoza’
“Nabavom baterijskih vlakova omogućuje se organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način suvremenim vozilima koja za svoj pogon koriste električnu energiju. Uvođenjem baterijskih vlakova u promet unaprijedit će se kvaliteta prijevozne usluge, pouzdanost i raspoloživost vozila, uz niže operativne troškove. Primjenom zelenih tehnologija u željezničkom prometu podiže se razina energetske učinkovitosti prometnog sustava te doprinosi smanjenju buke i emisije stakleničkih plinova iz prometa”, otkrili su iz HŽPP-a za XPress.
Naglašavaju kako se ovim projektom nastavlja modernizacija voznog parka HŽ Putničkog prijevoza u cilju poboljšanja lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti, čime će se osigurati učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj.
Uz to, dodaju, u sklopu zajma Europske investicije banke nabavlja još 4 baterijska i 4 elektrobaterijska vlaka koji će biti isporučeni u 2027. godini. Također, iz zajma EIB-a financirat će se i stabilni energetski priključci u kolodvorima Lupoglav i Velika.
Tehničke značajke baterijskih vlakova
Baterijski vlakovi bit će niskopodne kompozicije opremljene rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. U prostoru za putnike bit će postavljeni monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku bit će omogućen besplatan pristup internetu (WiFi).
U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime će biti osiguran veći kapacitet.
Baterijski elektromotorni vlak (BEMV) koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH. Na neelektrificiranoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije, a na elektrificiranoj mreži klasičan sustav napajanja pomoću pantografa. Baterije će se moći puniti iz kontaktne mreže ili pomoću stabilnih energetskih priključaka.
Baterijski motorni vlakovi (BMV) koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH. Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo pomoću stabilnih energetskih priključaka.
OCIJENI TEKST