Udruga građana Spasimo Kozjak i Kaštela: ‘Novi ulaz u Split je izlaz iz pravne države i vladavine prava’

Press

Udruga građana Spasimo Kozjak i Kaštela pozvala je medije da izvijeste kako se provodi projekt “Izgradnja državne ceste od čvora na državnoj cesti DC8 u Kaštel Kambelovcu do čvora ‘Vučevica’ na autocesti A1”, za koju kažu da se provodi van svih propisa.

Pozivaju širu javnost i medije da posvjedoče, kako navode, nezakonitim početnim radnjama pokušaja izvlaštenja građana s njihovih zakonito stečenih nekretnina. Naime, više od 50 obitelji odlučno se suprotstavlja isključivo pravnim putem, štiteći ne samo svoja vlasnička i  ustavna prava, već i okoliš, kulturnu baštinu te krajobraznu vrijednost brda Kozjak. Ova borba nije samo privatna, poručuju, ona je civilizacijska jer rušenje zakonitosti, prirodnog okoliša i  povijesne memorije ne može proći bez odgovora i adekvatnog pravnog otpora građana.

Priopćenje Udruge prenosimo u nastavku.

“Više od 150 obitelji, preko 250  vlasnika/suvlasnika čija su imanja generacijama bila u obiteljskom vlasništvu, suočilo se s  iznenadnom prisilnom eksproprijacijom bez ijednog valjanog rješenja o dostavi nijedne  dozvole niti održane javne rasprave. 

Dok nadležno Ministarstvo na osnovi Studije o procjeni utjecaja na okoliš koja nije  provedena u skladu sa Zakonom o zaštiti okoliša (nije bila javno objavljena 30 dana, nije  razmatrala alternativne trase (varijantna rješenja) niti uključila sve obvezne podatke), izdaje  nove građevinske dozvole, pogođeni vlasnici ostaju u potpunoj pravnoj i proceduralnoj  neizvjesnosti. Ovakva praksa jasno opravdava zahtjev za obnovu lokacijske dozvole: budući  da je temeljni akt (lokacijska dozvola) izdan na nezakonitim osnovama – te nastavlja s  dionicom prema Sućurcu (što će pogoditi novih stotinjak obitelji i bez usklađenja s GUP‑om i  uz nevažeću studiju jer ista nije obuhvatila cestu u cijelosti – svi naknadni građevinski akti  izvedeni iz njega nemaju pravni učinak i podliježu obnovi/poništenju/ukidanju. 

Arheološki ostaci srednjovjekovnog naselja Ostrog, rimskih vila i sakralnih građevina žrtve  su ubrzane birokratske procedure – bez relevantnih arheoloških istraživanja i bez zaštite istih.  Poljoprivredno zemljište, uključujući stoljetne maslinike, trajno se degradira teškom  mehanizacijom i solju za odleđivanje, dok investitor ističe tek one utjecaje koje je  najjednostavnije ublažiti. 

Projekt je formalno opravdan “minimizacijom utjecaja”, no u stvarnosti nije istražena nijedna  alternativna trasa, a studija utjecaja na okoliš nije bila dostupna javnosti punih 30 dana,  suprotno zakonskoj obvezi. Građevinske dozvole izdane su bez parcelacijskog elaborata i  dokaza o pravnom interesu investitora, što predstavlja kršenje Zakona o postupku i  građevinskoj inspekciji. 

Zaštićena staništa – od vuka i strogo zaštićenih leptira do ptica – izložena su trajnoj šteti zbog  detonacija i sječe šume. Konstrukcija ekološkog mosta Osmakovac dovodi se u pitanje jer  nije procijenjen učinak bliskih miniranja na njegovu stabilnost. 

Ovaj projekt nije samo neodrživ i nezakonit – on je sustavan napad na prava građana, okoliš i  povijesno naslijeđe. Ako se hitno ne preispitaju dozvole i pravni temelji, pravna država i  vrijednosti kojima se zakoni trebaju štititi bit će ozbiljno narušeni. Dođite na teren i uvjerite  se sami – jer šteta koju ovdje svjedočimo neće se lako popraviti. 

Naime, temeljem lokacijske dozvole za izgradnju državne ceste od čvora na državnoj  cesti DC8 u Kaštel Kambelovcu do čvora „Vučevica“ na autocesti A1 klasa: UP/I-350-05/20- 01/000045 izdane dana 29. srpnja 2022.g. od strane Sektora lokacijskih dozvola i investicija 

Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, isto Ministarstvo je, rješavajući po zahtjevu koji je podnio investitor Hrvatske ceste d.o.o., izdalo čak 5  građevinskih dozvola : 

– Građevinsku dozvolu, Klasa: UP/I-361-03/22-01/000212 od 21. ožujka  2023.g., 

– Građevinsku dozvolu, Klasa: UP/I-361-03/22-01/000211 od 12. travnja  2023.g., 

– Građevinsku dozvolu, Klasa: UP/I-361-03/23-01/000191 od 15. siječnja  2024.g., 

– Građevinsku dozvolu, Klasa: UP/I-361-03/24-01/000010 od 4. srpnja  2024.g., 

– Građevinsku dozvolu, Klasa: UP/I-361-03/24-01/000041 od 20. lipnja 2024.g., 

Citirani građevinski i lokacijski akti za projekt “Novi ulaz u Split – Tunel Kozjak” ne  predstavljaju tek tehničku pripremu terena, nego su – suprotno ustavnim i zakonskim  jamstvima – isti pravna odskočna daska za prisilno izvlaštenje više od 150 obitelji (i priprema  za izvlaštenje još cca 100-150 obitelji u Kaštel Sućurcu), a da te obitelji ni o čemu nisu  obaviještene. Na temelju pravomoćne lokacijske dozvole (UP/I‑350‑05/20‑01/000045 od  29. srpnja 2022.) i pet naknadno izdanih građevinskih dozvola, Ministarstvo je formalno  otvorilo postupak osiguranja dokaza o stanju i tržišnoj vrijednosti nekretnina (članci 25. i 26.  Zakona o izvlaštenju i određivanju naknade), uključujući izbor sudskih vještaka i zakazivanje  terenskih očevida.  

Time je, sukladno članku 25. Zakona o izvlaštenju i određivanju naknade, zatraženo  angažiranje stalnih sudskih vještaka za procjenu tržišne vrijednosti i učinaka djelomičnog  ograničenja prava vlasništva na preostaloj imovini. Istovremeno, članak 26. nalaže da se kao  preduvjet priloži pravomoćna lokacijska dozvola i prijedlog vještaka, što je u ovom slučaju  ispunjeno izdavanjem niza dozvola unatoč spornim proceduralnim i materijalnim propustima. 

U praksi to znači da su prve formalne radnje izvlaštenja već u tijeku: izrada elaborata  stanja nekretnina, izbor sudskih vještaka i zakazivanje terenskih očevida. No, pravna snaga  ovih koraka ovisit će o valjanosti same lokacijske dozvole i usklađenosti studije utjecaja na  okoliš – pitanja koja su predmet niza žalbi i zahtjeva za poništenje pojedinačnih upravnih  akata temeljem kojih se ovakve radnje uopće provode. 

Međutim, članak 30. Zakona o općem upravnom postupku jasno propisuje da se  stranci mora omogućiti pravovremeno izjašnjenje o svim činidbama i prijedlozima važnim za  postupak – od prijedloga vještaka do termina očevida. U konkretnom postupku, mali dio  stranaka je svega nekoliko dana prije zaprimio zaključak o održavanju očevida radi procjene  vrijednosti nekretnina, a koji započinje sa današnjim danom, dok većina stranaka u tom  postupku nije uopće bila obaviještena iako neki od njih imaju imenovane punomoćnike u  postupku. 

Time je onemogućen sam temeljni instrument zaštite prava: pravo na sudjelovanje i  iznošenje prigovora prije donošenja odluke. Proceduralni propusti – nepravovremena ili  nikakva dostava pismena – urušavaju zakonitost cijelog postupka, dovodeći u pitanje  valjanost kako elaborata o vrijednosti nekretnina, tako i svih naknadnih građevinskih akata. U  kontekstu ranije opisanih kršenja – od neusklađenosti s GUP‑om i nevažeće studije utjecaja  na okoliš do devastacije arheoloških i prirodnih vrijednosti – ovaj proces postaje simfonija  ignoriranja prava građana i vladavine prava, a s isključivim ciljem pogodovanju interesima  investitora i viših entiteta „nauštrb“ malog čovjeka.

Građani Kaštela, sada okupljeni u Udruzi “Spasimo Kozjak i Kaštela”, više su puta službeno  zahtijevali održavanje javne rasprave o projektu “Novi ulaz u Split – Tunel Kozjak”. U  svojim priopćenjima upućenim Županijskoj skupštini, Gradskom vijeću Grada Kaštela i  zahtjevima odaslanim Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine,  tražili su: 

sazivanje tematske sjednice Gradskog vijeća s mogućnošću sudjelovanja javnosti i  stranačkih predstavnika, kako bi se raspravilo o trasi, utjecaju na okoliš i pravima  vlasnika i to dvaput; 

dostavu cjelovite projektne i studijske dokumentacije (lokacijsku dozvolu, studiju  utjecaja na okoliš, elaborat parcelacije) najmanje 30 dana prije rasprave; uključivanje neovisnih stručnjaka (arheologa, ekologa, geodeta) u evaluaciju utjecaja  projekta. 

Unatoč formalnim zahtjevima, Gradska skupština sada na čelu s predsjednicom Doris  Grgurin nije sazvala niti jednu takvu sjednicu. 

Dok su nadležni ignorirali zahtjeve i prešućivali daljnje prigovore, projekt je nastavio svoj  planirani tijek: kako je lokacijska dozvola prošla „ispod radara “ i proglašena je  pravomoćnom te obzirom je čak pet građevinskih dozvola izdano u razmaku od jedne godine,  i na temelju njih pokrenut je postupak osiguranja dokaza o stanju i vrijednosti nekretnina koji  predstavlja uvertiru u sam postupak izvlaštenja – a da stranke kao punopravni (su)vlasnici  nekretnina nisu o tome ni obaviješteni”, navode.