Prema neslužbenim informacijama, u ponedjeljak je jedno slijetanje bilo odgođeno za desetak minuta, dok su se nekoliko dana ranije – navodno zbog dronova – dogodile još tri slične situacije. Međutim, u službenim obavijestima za pilote (NOTAM) ti podaci nisu bili zabilježeni, tvrde naši izvori.
NOTAM je obavijest koja se podnosi zrakoplovnim tijelima kako bi se pilote zrakoplova upozorilo na potencijalne opasnosti duž rute leta ili na mjestu koje bi mogle utjecati na let.
Iz Ministarstva obrane RH za naš su portal potvrdili da su se nad zračnom lukom u Zagrebu provodile letačke aktivnosti besposadnog sustava TB2, ali naglašavaju kako je sve bilo u skladu s pravilima.
“Možemo vas izvijestiti kako su pripadnici Hrvatskog ratnog zrakoplovstva provodili redovite letačke aktivnosti s besposadnim sustavom TB2 te napominjemo kako su predmetne aktivnosti najavljene nadležnim institucijama te provedene sukladno svim važećim pravilima, procedurama, a u skladu s uputama kontrole leta.
HKZP je bio obaviješten o predmetnim aktivnostima u skladu s propisanim postupcima.
Sve relevantne informacije o aktivnostima o rezervacijama zračnog prostora objavljene su na propisani način (NOTAM, AUP/UUP/NUP) i u skladu s Pravilnikom o upravljanju zračnim prostorom i Pravilnikom o letenju vojnih zrakoplova. Aktivnosti su provedene u skladu s propisanim pravilima prioriteta za rezervaciju zračnog prostora te nisu prouzročile čekanja zrakoplova u zraku (holding), preusmjeravanja letova niti odgode slijetanja.
Ističemo kako tijekom provedbe predmetnih letačkih aktivnosti nisu zabilježene nikakve nepravilnosti ili odstupanja koja bi ukazivala na zastoje i poremećaje u civilnom zračnom prometu.
Sve aktivnosti bespilotnih zrakoplovnih sustava provode se na siguran način kroz propisane postupke, bez ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa”, navode u odgovoru za naš portal, iz kojeg je izostalo objašnjenje zašto se letačke aktivnosti ne provode na sigurnijoj lokaciji.
Podsjetimo, Hrvatska je turske letjelice Bayraktar TB2 preuzela u rujnu, a prilikom predstavljanja pukovnik Andrej Tijan istaknuo je kako se njima upravlja jednako kao i klasičnim avionima: “Za razliku od dronova, ovo je daljinski upravljani avion i on leti u kontroliranom zračnom prostoru, što znači da upravljamo njime jednako kao i svakim drugim avionom u kojem su ljudi. Ista je komunikacija s kontrolom leta i jednako je vođenje prometa i zato razina obučenosti pilota mora biti ista kao za pilote koji sjede u zrakoplovu“.
Do zaključenja ovoga teksta nisu nam stigli odgovori Zračne luke Zagreb i Hrvatske kontrole zračne plovidbe.