Izlijetanje teretnog vlaka kod Tovarnika zbog deformacije pruge uslijed visokih temperatura potaknulo nas je da ispitamo koliko je sigurno putovati hrvatskim željeznicama tijekom ljetnih mjeseci. Prema podacima DHMZ-a, u srpnju i kolovozu ove godine izmjerene su najviše temperature zraka u Hrvatskoj za razdoblje od kada postoje mjerenja, uz ono od 4. kolovoza 1981. godine u Pločama kada je izmjereno 42,8 °C.
Koliko štete visoke temperature mogu nanijeti pruzi prikazuje i fotografija kolosijeka kod Dugog Sela. Našem portalu je potvrđena autentičnost fotografije, te su iz HŽ Infrastrukture potvrdili da je do iskrivljenja također došlo zbog visokih temperatura, međutim riječ je o kolosijeku u izgradnji.
‘Za sigurnost odgovoran upravitelj željeznice’
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nam je sa zakašnjenjem, tek nakon dopisa pravobraniteljici pružilo odgovore na pitanje o sigurnosti putovanja željeznicom u ljetnim mjesecima, kada su temperature iz godine u godinu rekordno visoke. Pritom objašnjavaju da je, sukladno zakonodavnom okviru, upravitelj željezničke infrastrukture odgovoran za upravljanje imovinom u svim fazama njezinog životnog ciklusa, od konstruiranja do zbrinjavanja. Također, upravitelj željezničke infrastrukture dužan je u okviru sustava upravljanja sigurnošću uspostaviti vlastita pravila za održavanje koja uključuju način održavanja, upute za održavanje i tehničko-tehnološke postupke za održavanje.
“To je upravitelj i učinio. Održavanje uključuje provedbu sustavnih mjera, nadzor stanja, redovite i povremene preglede, kontrolu ispravnosti rada infrastrukturnih podsustava i njihovih dijelova. Isto tako, valja naglasiti kako neposredni nadzor nad uspostavom i održavanjem sustava upravljanja sigurnošću željezničkog prijevoznika i upravitelja željezničke infrastrukture obavlja Agencija za sigurnost željezničkog prometa kao nacionalno tijelo nadležno za poslove nadzora nad uspostavom i održavanjem sustava upravljanja sigurnošću željezničkog prometa”, navode iz Ministarstva.
‘Zadaća Ministarstva je izrada zakonodavnog i strateškog okvira’
U tom smislu, dalje dodaju, Ministarstvo nema zakonsku podlogu za neposredno provođenje nadzora nad prethodno opisanim aktivnostima vezanim za sigurnost željezničkog prometa, već ima zadaću izrade zakonodavnog i strateškog okvira i praćenja provedbe istih.
“Ministarstvo je vodilo brigu da se kroz sve strateške dokumente razvoja željezničke infrastrukture, predvidi obveza po kojoj svi budući projekti obnove, modernizacije i unaprjeđenja željezničke infrastrukture moraju ispunjavati zahtjeve uvjetovane klimatskim promjenama. U konkretnom primjeru koji proizlazi iz upita, a vezano uz pojavnost ekstremno visokih temperatura tijekom ljetnih mjeseci od kojih postoji rizik za deformacije kolosijeka, ovim putem ističemo kako je upravitelj infrastrukture u okviru svoga sustava upravljanja sigurnošću uveo preventivne mjere i aktivnosti s ciljem upravljanja navedenim rizikom. Naime, tijekom ljetnih mjeseci uvodi se pojačana ophodnja i pregled pruge, a prema potrebi uvode se i lagane vožnje u cilju sigurnosti prometa, sve kako bi se spriječile incidentne situacije”, kažu nam iz resora, čime potvrđuju napise iz prethodnog odgovora kojeg nam je pružila HŽ Infrastruktura.
Pritom napominju kako se trenutno provode značajna ulaganja u održavanje, obnovu i modernizaciju željezničke infrastrukture.
“Cilj navedenih ulaganja je stvoriti uvjete za neometan željeznički promet, značajno povećanje prijevoza tereta i putnika željeznicom kroz povećanje propusne i prijevozne moći pruge, povećanje brzine prometovanja i povećanje razine sigurnosti na prugama”, zaključuju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
OCIJENI TEKST