Posljednjih godina temperatura tračnica premašuje 60 °C, otkrili su za XPress iz HŽ Infrastrukture
Izlijetanje teretnog vlaka kod Tovarnika zbog deformacije pruge uslijed visokih temperatura potaknulo nas je da ispitamo koliko je sigurno putovati hrvatskim željeznicama tijekom ljetnih mjeseci. Prema podacima DHMZ-a, u srpnju i kolovozu ove godine izmjerene su najviše temperature zraka u Hrvatskoj za razdoblje od kada postoje mjerenja, uz ono od 4. kolovoza 1981. godine u Pločama kada je izmjereno 42,8 °C.
Koliko štete visoke temperature mogu nanijeti pruzi prikazuje i fotografija kolosijeka kod Dugog Sela, koju je čitatelj dostavio portalu Danica.hr. Našem portalu je potvrđena autentičnost fotografije, te su iz HŽ Infrastrukture i u ovome slučaju potvrdili da je do iskrivljenja došlo zbog visokih temperatura.
‘Temperatura u tračnicama premašuje 60 °C’
“Tračnice se montiraju u kolosijek pri idealnoj temperaturi koja je određena internim pravilnicima. Idealni uvjeti podrazumijevaju optimalne temperature izračunate prema dugogodišnjim mjerenjima. S obzirom na to da su tračnice napravljene od čelika te im je duljina dominantna dimenzija one se, kao i svi ostali materijali, produljuju pri povećanju temperature te posljedično može doći do deformacije kolosijeka.
Uslijed ekstremno visokih temperatura kojima svjedočimo zadnjih godina temperature u tračnicama premašuju 60 °C te unatoč provođenju preventivnih mjera u sklopu održavanja postoji rizik od deformacije kolosijeka. Zato se tijekom ljetnih mjeseci uvodi pojačan ophod i pregled pruge, a prema potrebi mogu se uvesti i lagane vožnje u cilju sigurnosti prometa”, odgovorili su nam iz HŽ Infrastrukture nastavno na upit nakon izlijetanja teretnog vlaka u Tovarniku.
Vozio sam se neklimatiziranim vlakom od Splita do Zagreba i obišao dotrajali kolodvor u Šibeniku
Kod Dugog Sela riječ o nedovršenoj pruzi
Objasnili su i što se dogodilo kod Dugog Sela. “Radi se o kolosijeku u izgradnji (pruga Dugo Selo – Križevci) po kojem se ne odvija promet i na kojem nisu dovršeni radovi. Dakle, kolosiječna rešetka je položena na prvi sloj tucanika, tračnice nisu zavarene niti u cijelosti pričvršćene, na kolosijeku nije izvršena dopuna tucanikom (kamenim materijalom) niti je odrađeno tzv. podbijanje i reguliranje kolosijeka. Stoga cijela kolosiječna rešetka nema nikakvog bočnog otpora te je uslijed izuzetno visokih temperatura došlo do izbacivanja kolosijeka”, kažu za XPress.
Olegovo ministarstvo po običaju šuti
S druge strane, iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture do zaključenja ovoga teksta nismo dobili odgovore na naše pitanje o sigurnosti putnika koji se opredijele putovati željeznicom. Podsjetili smo ih na tragediju koja se dogodila 2009. u Rudinama kraj Splita, kad je život izgubilo šestero ljudi, a 55 ih je bilo ozlijeđeno kada je s tračnica izletio nagibni vlak. Istina, razlog nesreće u tom slučaju nije deformacija pruge već prskanje tračnica kemijskim sredstvom koje služi za sprječavanje požara, ali svakako nas zanima kako prometni i infrastrukturni resor razmatra nositi se s problemom deformacije pruga u ljetnim mjesecima kad su temperature iz godine u godinu rekordne.
OCIJENI TEKST